vegis.ro%20
kurtmann.ro%20
bestkids.ro%20
vegis.ro%20
Marketin online

6 Strategii impecabile pentru un management de succes

De articoleutile - miercuri februarie 1, 2017

A fi un bun manager inseamnă a face față problemelor și a le rezolva suficient de bine incat să-ți asiguri reușita. Inseamnă succes obținut mai degrabă prin planificare și organizare decat prin noroc. Inseamnă diferența dintre a obține ceva la un standard satisfăcător și a nu obține nimic. Managementul implică diferite activități, cum ar fi realizarea de planuri, alocarea de resurse, rezolvarea de probleme, luarea de decizii, supravegherea de operații și menținerea controlului, fiecare dintre ele părand la prima vedere un munte imposibil de cucerit. Dar toate acestea pot fi simplificate și atunci fiecare devine un mușuroi ușor de abordat.

Aceast articol descrie drumul pe care va trebui să-l parcurgi, cunoștințele, aptitudinile și atitudinea pe care va trebui să le dezvolți pentru a face față provocării și pentru a caștiga premiul intai.

 Necesitatea de a fi un bun manager – pentru a deveni un bun manager trebuie să depui un

pic de efort și să aloci ceva timp, e foarte ușor să spui că situația in care te afli este prea dificilă și să o accepți pur și simplu. S-ar putea să ți se pară că cea mai bună soluție de a ieși din incurcătură este aceea de a lăsa lucrurile să „curgă“, mai ales dacă nu ști ce presupune de fapt managementul. Este esențial să ințelegi necesitatea de a acționa și la fel de important este să cunoști și să incerci să elimini obstacolele care te pot impiedica să fii intr-adevăr un bun manager. Iată care sunt aceste obstacole:

 Lipsa unui scop bine definit

Indiferent dacă trebuie să organizezi și să conduci o serbare campenească sau o afacere internațională, iți va fi mai ușor să fii un bun manager dacă vei fi sigur in legătură cu ceea ce se așteaptă de la tine. Din nefericire, obiectivele nu sunt intotdeauna clar definite. Asta inseamnă că s-ar putea ca tu să nu ști exact care sunt scopurile tale și dacă faci sau nu risipă de efort.

Dacă obiectivele tale nu sunt evidente (ceea ce se intamplă in majoritatea cazurilor), vei avea tendința să-ți conduci afacerea de pe o zi pe alta. Vei face ceea ce vei crede tu de cuviință, sperand că lucrurile vor ieși bine. Dar asta nu este rețeta ideală pentru obținerea unor rezultate corespunzătoare, care să te ducă spre succes. De cele mai multe ori, oamenii au rețineri cand e vorba să pună intrebări pentru a afla ce rezultate ar trebui să obțină, poate pentru că percep acest tip de intrebări ca pe un semn de slăbiciune sau, și mai rău, de prostie.

Trebuie să te gĺndești că dacă tu, ca manager, nu ințelegi exact scopul fiecărei acțiuni pe care o demarezi, nu poți cere acest lucru nici celor din jurul tău. Așadar, nu te teme să clarifici din start scopul oricărei activități pe care o incepi și alocă-ți timpul necesar pentru a descoperi cum poți atinge acel scop in cele mai bune condiții.

Lipsa organizării

Dacă nu ești organizat, de fapt nu faci decat să muncești mai mult decat ar trebui. Dezorganizarea  arată că nu faci față in mod corespunzător situațiilor cu care ești confruntat

și că, drept urmare, \ntreaga ta muncă are de suferit. |n plus, oamenii care lucrează cu tine vor avea și ei de suferit, vor deveni frustrați și nu vor mai da rezultate maxime.

Simptomele care indică faptul că ești dezorganizat sunt:

  • nu ai un plan sau un sistem de planificare care să te ajute să prevezi evenimentele „neprevăzute“ și, ca urmare, iți pierzi timpul făcand față crizelor care nu ar fi trebuit, de fapt, să apară.
  • neglijezi sau amani furnizarea de informații sau de materiale către oamenii care au nevoie urgentă de ele – probabil ieri.
  • Lucrezi de pe o zi pe alta in loc să ai in vedere imaginea de ansamblu; altfel spus, te ocupi de probleme pe măsură ce ele apar, permițand sarcinilor mai puțin importante, dar uneori mai interesante, să ia locul sarcinilor esențiale care ar fi trebuit să fie in prim-plan.

Lipsa unei bune organizări nu inseamnă neapărat că ești ineficient; dimpotrivă, s-ar putea să rezolvi problemele foarte bine. Dar problemele pe care le rezolvi nu sunt cele importante! A fi bine organizat inseamnă a-ți ințelege prioritățile și a face exact ceea ce trebuie, la momentul potrivit.

Problemele neidentificate

Insuși faptul de a recunoaște că există o problemă se poate dovedi o problemă, mai ales dacă ești prea „in miezul“ situației. Iată care ar putea fi cauzele acestei stări de fapt:

  • Dacă „moștenești“ o situație dificilă, va trebui să-ți intrerupi mereu munca pentru a face față noilor probleme.
  • Dacă ai prea multe de făcut, s-ar putea să nu observi problemele importante pentru că ești prea ocupat cu lucruri neinsemnate.
  • Dacă incerci să faci lucrurile așa cum au fost făcute dintotdeauna, s-ar putea să nu realizezi că situația s-a schimbat sau că noile soluții pot fi mai bune decat cele vechi. Trebuie să te adaptezi la schimbări, căci altfel va veni momentul cand iți va fi imposibil să-ți mai atingi scopurile.

O mare parte a managementului inseamnă rezolvarea problemelor și luarea deciziilor. Pentru a face acest lucru in mod eficient, trebuie să recunoști problemele atunci cand se ivesc și să cauți soluțiile corecte.

Lucrul necorespunzător cu oamenii

Mulți cred că management inseamnă doar să fii la carmă și să dai ordine. Adevărul este că uneori trebuie, intr-adevăr, să le spui oamenilor ce să facă. Partea proastă este că, de obicei, acest mod de acțiune nu reușește deloc să-i motiveze pe oameni să se implice in a face ceea ce li s-a spus. Ei iți vor urma instrucțiunile, dar probabil nu-și vor da toată silința pentru a rezolva sarcinile in cel mai bun mod posibil. Ca urmare, vei fi nevoit să pierzi timpul dand noi instrucțiuni și incercand să ții sub control tot felul de lucruri neansemnate. In plus, s-ar putea să te confrunți cu unele atitudini dificile, cum ar fi:

  • oamenii fac minimum posibil și nu sunt dornici să mai miște un deget pentru imbunătățirea rezultatului.
  • oamenii nu dau atenția cuvenită detaliilor solicitate, iar munca trebuie refăcută.
  • oamenii nu ințeleg exact ce se așteaptă de la ei și fac totul pe dos.

Fă-ți timp pentru a indica oamenilor standardele solicitate, pentru a comunica totul clar și concis și pentru a demonstra că iți pasă de ei și de munca lor; Vei descoperi că sunt mai entuziaști și mult mai productivi.

Discută și motivul pentru care le ceri oamenilor să facă anumite lucruri; vor ințelege mai bine ce au de făcut și vor necesita mai puțină supervizare, mai puțin control.

Neasumarea responsabilității

Cand lucrurile nu merg chiar așa cum ar trebui sau nu merg deloc, este mult mai ușor să dai vina pe altcineva sau pe altceva pentru acest eșec. Uneori este tentant să te ascunzi in spatele scuzei că alții nu au făcut ceea ce trebuia să facă sau că tu nu ai știut ce se intamplă de fapt.

Cand trebuie să rezolvi o problemă, responsabilitatea pentru rezolvarea ei cu succes este intotdeauna a ta. Dacă nu ești pregătit să fii răspunzător pentru tot ceea ce se intamplă sub controlul tău, inseamnă că nu ești un bun manager.

Trebuie să-ți asumi responsabilitatea pentru sarcinile care ți-au fost incredințate; tu vei fi responsabil dacă ceva va merge prost, dar tot tu vei fi răsplătit și acoperit de glorie atunci cand totul va merge bine.

Funcțiile manageriale

Indeplinirea oricărei sarcini manageriale, cum ar fi conducerea unei afaceri, furnizarea unui serviciu etc. implică anumite funcții-cheie care trebuie indeplinite dacă vrei să-ți atingi obiectivele finale. Ca bun manager trebuie neapărat să consumi o bună parte din timpul tău pentru a indeplini următoarele funcții:

  • Planificare: presupune definirea scopurilor, realizarea de prognoze și de programe pentru a fi sigur că vei face lucrurile potrivite, in ordinea potrivită.
  • Organizare: presupune luarea de decizii cu privire la ce trebuie făcut și cui urmează să incredințezi fiecare sarcină.
  • Dirijare: presupune instruirea, coordonarea, motivarea și conducerea oamenilor.
  • Control: presupune să fii atent la tot ce se intamplă și să te asiguri că totul decurge conform planului.

Acesta este un proces circular; totul este in echilibru și fiecare funcție managerială depinde de indeplinirea cu succes a celorlalte. Fiecare dintre ele formează o parte a unui cerc care este repetat in mod continuu. Dacă vrei să fii un manager eficient, trebuie să pui in practică aceste funcții, pentru a-ți atinge obiectivele.

Planificarea

Ca să fii un bun manager trebuie in primul rand să planifici, pentru asta trebuie să știi exact care este scopul tău final, căci fără o privire de ansamblu iți va fi greu să hotărăști cu precizie ce e de făcut. Pentru a-ți atinge obiectivele, trebuie să parcurgi patru pași:

  • stabilește unde ești acum;
  • decide unde ai vrea să fii;
  • hotărăște cum vei ajunge acolo;
  • stabilește cum vei ști că ai ajuns acolo.

Stiind exact care sunt scopurile pe care vrei să le a tingi, iți vei putea planifica munca și te vei indrepta in direcția cea bună. Ordonează-ți prioritățile și va reieși clar ce trebuie să faci și in ce ordine.

Pentru a planifica eficient trebuie să știi:

  • să analizezi situația curentă;
  • să decizi ce trebuie să realizezi;
  • să hotărăști cum vei realiza aceste lucruri;
  • să evaluezi progresul și să faci ajustări pe parcurs.

Dacă, spre exemplu, scopul tău este acela de a drena o mlaștină, va trebui:

  • să conștientizezi scopul final al operațiunii, și anume acela de a construi pe terenul respectiv un parc de distracții;
  • să analizezi starea in care se află in prezent mlaștina;
  • să planifici cel mai bun curs de acțiune;
  • să descoperi o metodă de a urmări progresul efectuat.

Organizarea

Pentru a trece de la plan la acțiune trebuie să organizezi tot ceea ce vrei să se intample. Aceasta presupune divizarea muncii și specificarea resurselor (atat materiale, cat și umane) necesare pentru a duce la bun sfarșit toate sarcinile, precum și alocarea corectă a acestor resurse.

A organiza inseamnă a gandi lucrurile in profunzime și a determina:

  • ce sarcini trebuie să fie indeplinite;
  • ce materiale vor fi necesare pentru fiecare sarcină in parte;
  • cine va indeplini aceste sarcini.

Pentru a fi un bun organizator, trebuie:

  • să gandești logic;
  • să fii capabil să aloci corect resurse;
  • să iei decizii corecte.

In cazul drenării mlaștinii, organizarea activității de curățare ar presupune desfășurarea următoarelor activități: scoaterea apei, capturarea reptilelor și indepărtarea vegetației specifice. Pentru a face toate acestea vei avea nevoie de pompe, franghii, plase, topoare și lopeți (resurse materiale). De asemenea, va trebui să angajezi un grup de lucrători puternici și curajoși (resurse umane).

Dirijarea

Pentru a dirija corect orice operațiune trebuie să ghidezi și să instruiești in același timp. Oamenii au nevoie de direcție pentru ca acțiunile lor să fie eficiente, deci este important să te asiguri că toți cei implicați știu:

  • care sunt obiectivele generale;
  • care sunt sarcinile pe care le au de indeplinit;
  • ce standarde trebuie atinse.

Oamenii care știu de ce trebuie să facă anumite lucruri muncesc mai eficient, obțin rezultate mai bune. Ei văd scopul acțiunilor lor și sunt capabili șă-și utilizeze inițiativa mai constructiv.

Pentru a dirija corect o acțiune, trebuie să știi să lu crezi cu oamenii, așa cum pentru a planifica sau a organiza eficient ai nevoie de aptitudini analitice. Poți să planifici și să organi –

zezi pană la epuizare, dar dacă nu dirijezi corect operațiunile de punere in practică a planurilor, vei sfarși făcand tu totul.

Ca să dirijezi „ca la carte“ resursele umane din subordinea ta, trebuie să știi:

  • să conduci oamenii in direcția cea bună;
  • să comunici ceea ce trebuie făcut;
  • să-i motivezi pe oameni să muncească bine.

In cazul exemplului anterior, dacă ar trebui să dirijezi operațiunea de drenare a unei mlaștini, ar trebui pur și simplu să stai pe mal (eventual avand pe cap o șapcă pe care scrie mare „BoSS“),  cu megafonul la gură și să dai instrucțiuni clare și concise cu privire la ce trebuie făcut.

Din cand in cand poate ar trebui să strigi indemnuri mobilizatoare pentru a-i incuraja pe toți cei prezenți să continue cu și mai multă ravnă, mai ales dacă la un moment dat ți se pare că aligatorii sunt pe cale de a obține victoria!

 Controlul

Pentru a controla o acțiune, trebuie să fii expert in a urmări tot ce se intamplă in jurul tău. Controlul este funcția prin care compari ceea ce se intamplă in realitate cu ceea ce ar fi trebuit să se intample conform planului. Asta inseamnă să urmărești direcția corectă, să iei măsuri corective, să mărești presiunea sau să pui frană atunci cand este nevoie. Pentru a face toate acestea, trebuie:

  • să percepi corect situația curentă;
  • să ții in permanență un ochi ațintit asupra detaliilor;
  • să evaluezi performanțele oamenilor.

Pentru a controla eficient, trebuie să te pricepi:

  • să fii atent la desfășurarea tuturor acțiunilor;
  • să compari performanțele obținute cu standardele fixate;
  • să iei decizii și să le pui in practică.

Pentru a controla ceea ce se intamplă in mlaștină, trebuie să fii in permanență vigilent, la locul faptelor, cu agenda in mană, verificand progresul și performanțele, incadrarea in timp și costuri față de planul inițial.  De asemenea, va trebui să incerci să grăbești oamenii și să-i impiedici să facă lucruri periculoase.

Aptitudinile manageriale

Pentru a fi un bun manager, trebuie să-ți dezvolți o mulțime de aptitudini care la inceput par dificile și descurajante. De fapt, fiecare dintre ele poate fi inclusă intr-una din următoarele trei categorii:

  • Aptitudini analitice: rezolvarea de probleme și luarea de decizii.
  • Aptitudini comunicaționale: comunicarea informațiilor, conducerea ședințelor și scrierea de rapoarte.
  • Aptitudini „de influențare“: conducere, motivare, delegare.

Dacă nu vei face nici un efort pentru a-ți dezvolta aceste aptitudini, managementul va fi foarte anevoios pentru tine. Pe de altă parte, dacă vei face acest efort, vei fi complet echipat pentru a face față oricărei situații; practic, vei fi un bun manager!

 Aptitudinile analitice

Aceste aptitudini te ajută să divizezi ideile și sarcinile complexe in părțile lor componente și să le examinezi in detaliu. Procedand astfel, vei fi mai puțin intimidat de probleme și mai increzător in puterea ta de a decide corect ce trebuie făcut.

Rezolvarea problemelor

Viața unui manager este in permanență plină de probleme ce trebuie rezolvate. Primul pas in rezolvarea unei probleme este acela de a recunoaște că problema există. Uneori poate fi dificil să știi de unde să incepi, deci iți va fi util să abordezi problema ca pe un proces logic. Iată lucrurile de care va trebui să te ocupi:

  • Stabilirea cauzelor problemei. (in cadrul acestui pas va trebui să descoperi ce a mers sau merge prost.)
  • Identificarea tuturor soluțiilor posibile.
  • evaluarea opțiunilor (cantărirea argumentelor pro și contra).
  • Alegerea celei mai bune soluții (determinarea celui mai bun curs de acțiune).

De obicei, soluția cea mai bună iese singură la suprafață dacă iei in considerație toate plusurile și minusurile și dacă-ți acorzi timpul necesar pentru a rumega bine lucrurile.

 Luarea deciziilor

Luarea de decizii este un proces activ, el implică alegerea, dintre mai multe alternative, a celei corecte.

In primul rand trebuie să inveți să faci diferența intre deciziile urgente și cele importante. Dacă nu faci acest lucru, vei ajunge să consumi o mulțime de timp pentru probleme minore și să nu acorzi atenția cuvenită rezolvării problemelor majore. Deciziile pe termen lung necesită in primul rand o identificare a scopului final – ce vrei să rea – lizezi. Odată ce scopul este clar, poți decide ce e de făcut.

Cuvantul-cheie in cazul luării de decizii este acțiunea – de cele mai multe ori este mai bine să iei o decizie și să acționezi decat să lași lucrurile in voie, ezitand la ne sfarșit. Dacă decizia ta ii afectează și pe alții, informează-i cu privire la ceea ce ai hotărat și la ceea ce vor avea ei de

făcut. De asemenea, nu uita să verifici rezultatele pe parcurs pentru a vedea dacă decizia ta se dovedește a fi așa cum ai intenționat tu inițial.

 Aptitudinile comunicaționale

Pentru a transmite altora idei și instrucțiuni, trebuie să fii capabil să folosești toate resursele limbajului. Iar pentru a menține fluxul informațional intre tine și ceilalți, trebuie să-ți dezvolți abilitățile de a comunica, a conduce ședințe și a scrie rapoarte.

 Comunicarea

Comunicarea eficientă se bazează pe recepționarea corectă a mesajului transmis. Nu e suficient ca mesajul tău să fie transmis in mod inteligent; Trebuie ca și persoana care il recepționează (receptorul) să fie dornică să asculte. De aceea:

  • Asigură-te că exprimi clar ideea pe care vrei să o comunici.
  • Decide-te asupra modului in care vei comunica mesajul (de exemplu, telefonic, prin scrisoare, prin fax, prin e-mail, personal etc.).
  • Formulează mesajul astfel incat să fie corect recepționat și ințeles de către cei cărora le este adresat.

Dacă vrei să inveți să comunici corect, n-ar fi rău să repeți de cateva ori mesajele pe care vrei să le transmiți, in diferite forme. Deseori, acesta este singurul mod prin care te poți asigura că mesajul tău va fi recepționat corect.

De asemenea, este bine să verifici dacă mesajul a fost interpretat corect, pentru că indiferent de cate ori l-ai repetat ina inte de a-l comunica, tot poate fi ințeles greșit. Asigură-te că mesajele tale sunt cat se poate de clare și de simple, apoi fă un mic efort și verifică dacă ai fost corect ințeles.

 Ședințele

De obicei, ședința este un mod productiv de a comunica diverse lucruri oamenilor cu care lucrezi. Nu contează cat de des te intalnești cu colegii; Probabil că in timpul acestor intrevederi neprogramate discuțiile sunt neoficiale, despre lucruri banale.

O ședință planificată iți permite să discuți cu colegii despre probleme importante, intr-un context special. Iți permite să fixezi o ordine de zi pentru a discuta ideile in profunzime și dă oamenilor posibilitatea de a veni cu sugestii.

Cand trebuie să organizezi și să conduci o ședință, primul pas este stabilirea tipului acesteia. De exemplu, poți avea:

  • ședințe obișnuite – al căror scop este acela de a schimba informații, de a face planuri și de a-i ține la curent cu toate noutățile pe cei interesați.
  • ședințe pentru rezolvarea unor probleme – in timpul cărora participanții pun cu toții umărul pentru a analiza o anumită problemă și dau sugestii pentru rezolvarea ei.

Pentru ca ședințele organizate și conduse de tine să fie eficiente, asigură-te că:

  • ele incep la timp;
  • participanții nu divaghează de la subiect, nu acaparează discuțiile și nu incep să se certe unii cu alții;
  • toți participanții știu exact pentru ce se află la ședință;
  • la sfarșitul ședinței se scrie un proces-verbal care să cuprindă un rezumat al discuțiilor, precum și rezultatele acestora (ce sarcini au fost incredințate și cui).

Acordă atenția cuvenită acestor aspecte și ședințele conduse de tine vor fi un model de eficiență.

Scrierea rapoartelor

Scrierea de rapoarte iți permite să prezinți informațiile pe care le-ai adunat sau cercetat intr-o formă ușor de asimilat de către alții.

Din momentul cand ai toate informațiile pregătite, trebuie să urmezi un plan structurat pentru ca raportul tău să fie pe deplin ințeles de către cititor. Iată ce trebuie să conțină un raport bine intocmit:

  • originea – de ce este necesar raportul.
  • Sumarul – ce anume a fost investigat.
  • Descoperirile – faptele sau rezultatele descoperite.
  • Concluziile – ce inseamnă, de fapt, aceste fapte sau rezultate.
  • Recomandările – ce propui să se realizeze in viitor, ca urmare a celor descoperite.

Nu uita să incepi orice raport cu data, numele expeditorului și numele destinatarului, astfel incat raportul să nu poată ajunge in altă parte. Rapoartele trebuie scrise astfel incat să fie ușor de citit și limpezi precum cristalul. De aceea, ai grijă ca frazele să fie scurte și folosește numai cuvinte pe care ești sigur că le ințeleg toți cei care citesc raportul.

Modul de prezentare este de asemenea important, textul trebuie să fie așezat in pagină cat mai atrăgător, iar pasajele importante să fie indicate prin bolduire, subliniere sau cu ajutorul unor semne grafice (de exemplu, săgeți). Pentru ca textul să fie ușor de urmărit, separă paragrafele prin cate un spațiu alb și evită marginile stramte, meschine. Cu cat pagina are mai multe spații albe, cu atat ea devine mai atractivă de citit.

Modul in care raportul este prezentat este la fel de important ca și conținutul său, dacă arată bine, va fi citit, nu aruncat la coș.

 Aptitudinile „de influențare“

Probabil că ai ajuns deja de mult la concluzia că este imposibil să faci totul singur. Iată de ce, de multe ori, in calitate de manager, trebuie să-i determini pe cei care lucrează cu tine sau pentru tine să joace un rol mai mult sau mai puțin important in derularea anumitor acțiuni. pentru a-i putea determina pe ceilalți să facă ceea ce tu consideri că trebuie să facă, trebuie să conduci, să motivezi și să delegi eficient.

 Conducerea

Pentru a-i determina pe oameni să atingă anumite scopuri, trebuie să găsești modul cel mai potrivit de a-i conduce – ceva intre concentrarea numai asupra scopului și concentrarea doar asupra oamenilor, practic, va trebui:

  • să fii corect și ferm;
  • să caștigi incredere in relațiile de muncă;
  • să-i stimulezi pe oameni să lucreze bine.

Cum faci, concret, pentru a fi ferm și corect trebuie să decizi singur, in funcție de personalitatea ta și a celor pe care-i conduci. Este mult mai simplu să sprijini formarea de bune relații de muncă și să-i incurajezi pe oameni spre a atinge anumite scopuri: trebuie să arăți că ești entuziast și că ii sprijini cu adevărat i n ceea ce fac.

Dacă vei face cum trebuie aceste lucruri, pentru tine nu va fi o problemă să-ți conduci oamenii.

Motivarea

Pentru a-i convinge pe oameni să-și dea toată silința și să lucreze la capacitate maximă, trebuie să ințelegi mai intai cum ii poți motiva și apoi să ii menții motivați. Ca să ințelegi corect motivația celor din jur, trebuie să știi că oamenii au trei nevoi de bază care trebuie satisfăcute să caștige suficient pentru a trăi, să simtă că fac parte dintr-un grup social și să-și realizeze ambițiile personale.

Dar satisfacerea acestor necesități nu inseamnă neapărat că oamenii sunt pe deplin motivați. Modul cum tratezi oamenii are un efect direct asupra cantității de efort pe care ei sunt pregătiți să il depună pentru a realiza anumite lucruri. Ca să-i faci să munceasă din greu, trebuie:

  • să le dai responsabilitate;
  • să le permiți să muncească in maniera care li se pare cea mai convenabilă;
  • să-i lauzi atunci cand obțin rezultate bune.

După ce i-ai motivat pe cei cu care lucrezi, trebuie să incerci să menții această motivație:

  • urmărind eventualele indicii ale unui moral scăzut (de exemplu nemulțumire, deziluzie, lene, apatie etc.);
  • arătandu-te interesat de fiecare om in parte și de ceea ce face el;
  • emanand o atitudine pozitivă și avĺnd un comportament constant.

Dacă-i tratezi pe oameni in mod decent, dacă te asiguri că fac ceea ce se pricep cel mai bine să facă și dacă te arăți interesat atat de ei, cat și de munca lor, nu vei avea nici o dificultate in a-i motiva.

 Delegarea

Pentru a delega cu succes, trebuie să ai „puterea“ de a incredința sarcini și responsabilități altora. Decide-te ce sarcini vei ceda, și cui. Pentru a decide ce să delegi, imparte-ți sarcinile in patru categorii:

  • Sarcini pe care trebuie să le delegi.
  • Sarcini pe care este indicat să le delegi.
  • Sarcini pe care ai putea să le delegi.
  • Sarcini pe care trebuie să le păstrezi pentru tine.

Cand decizi cui ii incredințezi o sarcină, asigură-te că știi de ce este in stare fiecare individ din echipa ta, precum și cat de dornic este fiecare să se ocupe de sarcina respectivă. Fii atent să nu dai nimănui de făcut ceva la care nu se pricepe, sau pentru care nu este echipat corespunzător și nu uita să arăți, cat mai clar cu putință, că iți pasă de rezultatele obținute de cei cărora le-ai delegat ceva.

Ar fi și mai bine dacă te-ai putea asigura că ceea ce ai delegat permite oamenilor să-și imbunătățească performanțele. Invață să delegi eficient; vei putea folosi timpul economisit astfel pentru planificare sau organizare și vei avea numai de caștigat.

Ce altceva mai face un manager?

In viața de zi cu zi, lucrurile nu se intamplă la modul ideal, așa că o mare parte a timpului tău va fi irosită pe acțiuni de corectare a greșelilor care n-ar fi trebuit făcute, pe „mici ajustări“ care-ți dau toate programările peste cap.

Probabil că de multe ori ți se pare că-ți pierzi timpul construind și reconstruind la nesfarșit un dig pe care șuvoiul apelor il doboară iar, și iar, pentru că nici nu termini de rezolvat o problemă și apare alta, apoi alta… Iată ce activități mai desfășoară in general un manager (le vom numi auxiliare, pentru a le deosebi de principalele funcții manageriale).

  • Rezolvarea conflictelor
  • Negocierea
  • Adaptarea la schimbare

Modul in care reușești să faci față acestor „vicisitudini“ determină competența ta ca manager.

 Rezolvarea conflictelor

Inevitabil, intre oameni apar divergențe de opinii. Uneori, ele pot fi rezolvate ușor prin discuții raționale; alteori insă, pot duce la conflict. In general, conflictele la locul de muncă diminuează performanțele profesionale ale celor implicați. Dacă nu sunt rezolvate la timp, conflictele se agravează și situația poate scăpa rapid de sub control.

Iată ce trebuie să faci pentru a rezolva un conflict:

  • Reamintește oamenilor care sunt obiectivele generale ale firmei și, implicit, ale lor. Astfel vor avea o perspectivă mai amplă și poate vor ințelege că nu are rost să-și piardă timpul cu probleme mărunte, neinsemnate.
  • Incearcă să minimalizezi divergența și să accentuezi interesele comune ale celor două părți aflate in conflict.
  • Convinge-i pe cei implicați să renunțe fiecare cate un pic, pentru a se ajunge la o ințelegere; altfel spus, propune-le un compromis.

Este foarte important să rezolvi disputele la locul de muncă. Doar astfel oamenii se vor putea concentra asupra scopurilor finale, asupra obiectivelor majore ale firmei.

 Negocierea

De cele mai multe ori, deși doi potențiali parteneri vor să facă afaceri impreună, nu reușesc să ajungă „din prima“ la consens. negocierea devine, in astfel de cazuri, un mod eficient de rezolvare a problemei. negocierea este deseori greșit ințeleasă, oamenii crezand că a negocia inseamnă a caștiga o dispută. De fapt, a negocia inseamnă a identifica interesele comune ale celor două părți și a ajunge la o ințelegere favorabilă amandurora, evitand orice situație conflictuală. Dacă totuși negocierea se transformă intr-un schimb ostil de replici, va fi foarte dificil să se mai ajungă la consens, pentru a finaliza cu succes o negociere, trebuie să fii increzător de la inceput. pornește negocierea intr-un mod clar și deschis:

  • Ascultă ceea ce au ceilalți de spus și pune intrebări in cazul in care nu ești sigur că ai ințeles totul corect.
  • Identifică interesele comune, ale tale și ale partenerilor tăi.
  • Identifică punctele asupra cărora nu sunteți de acord.

Procedand astfel, vei impiedica să se strecoare intre voi elemente emoționale care pot duce la un rezultat negativ. A negocia cu succes nu inseamnă a caștiga cu orice preț, ci a reuși o ințelegere cu care ambele părți să fie mulțumite.

 Adaptarea la schimbare

Oricat de bun manager ai fi, intotdeauna te vei confrunta cu schimbări. Este important să reții că, deși poate tu ai prefera să continui ca și pĺnă in prezent, sunt o mulțime de elemente și de influențe pe care nu le poți controla.

Unele dintre schimbările pe termen lung implică:

  • Schimbări politice.
  • Dezvoltarea concurenței.
  • Viteza dezvoltării unor noi produse și metode de producție.
  • Dezvoltarea tehnologiei informaționale.

Ca să te poți adapta la schimbare, trebuie să ai o atitudine pozitivă și să te concentrezi asupra oportunităților pe care orice nouă situație le oferă. De asemenea, trebuie să fii mai receptiv și să nu te cramponezi de tradiție. Adaptarea la schimbare presupune:

  • să-ți păstrezi o minte trează, deschisă la nou;
  • să nu-ți fie teamă de schimbare;
  • să comunici oamenilor ce anume se schimbă, mo tivele acestei schimbări și ce inseamnă pentru ei schimbarea respectivă;
  • să te asiguri că oamenii sunt pregătiți să facă față schimbării, informandu-i și instruindu-i in mod corespunzător.

Trebuie să te gandești dacă schimbarea pe care urmează să o faci va avea efecte negative asupra oamenilor tăi. Este foarte important să incurajezi crearea unei atmosfere de cooperare in cadrul echipei, pe măsură ce schimbările pe care trebuie să le faci devin mai importante, relațiile umane devin și ele mai importante.

Schimbările trebuie să fie făcute, indiferent dacă acest lucru iți place sau nu. Dezvoltă-ți un mod de abordare flexibil pentru a te adapta rapid schimbărilor, in loc să incerci să „reziști“ cat mai mult.

 Managementul resurselor umane

A fi manager inseamnă automat a lucra cu oamenii. Managementul a fost definit ca fiind „capacitatea de a face ceva cu ajutorul altora“ sau „capacitatea de a-i determina pe alții să facă ceea ce tu crezi că trebuie făcut“.

Atunci cand lucrezi cu oamenii, ai nevoie de o mulțime de aptitudini speciale:

  • Capacitate de selecție, pentru a incredința sarcinile potrivite oamenilor potriviți.
  • Capacitate de evaluare, pentru a evalua corect aptitudinile și competența oamenilor.
  • Capacitate de instruire, pentru a le furniza oportunitatea de a-și dezvolta aptitudini relevante.
  • Capacitatea de a construi o echipă, pentru a folosi calitățile fiecărui membru al echipei \n cel mai eficient mod posibil.
  • Capacitatea de a fi un bun consultant, pentru a-i ajuta pe oameni să invețe să-și rezolve problemele.
  • Capacitatea de a ințelege comportamentul celor din jur, pentru a ințelege motivele pentru care oamenii acționează intr-un fel sau altul.

Odată ce oamenii potriviți ocupă posturile potrivite și lucrează eficient ca urmare a evaluării corecte și a instruirii adecvate, ei se pot ocupa singuri de sarcinile care le-au fost incredințate. Dacă ești capabil să ințelegi motivele pentru care ei gandesc și se comportă intr-un anumit fel și dacă si poți invăța să se ajute pe ei inșiși, și tu te vei putea ocupa cu succes de propriile tale sarcini.

Selectarea personalului

Alegerea celei mai potrivite persoane pentru un anumit post necesită pregătirea atentă a procesului de selecție. Această pregătire presupune:

  • descrierea postului (adică precizarea sarcinilor pe care va trebui să le indeplinească angajatul);
  • realizarea „portretului-robot“ al persoanei ideale pentru postul respectiv;
  • recrutarea de candidați și realizarea unei liste cu cei mai buni pentru post;
  • intervievarea celor mai buni candidați pentru a afla de la ei mai multe informații;
  • luarea deciziei cu privire la candidatul care se potrivește cel mai bine postului pus in discuție.

Descrierea postului este crucială, dar la fel de importantă este și listarea calităților pe care persoana potrivită pentru post ar trebui să le aibă („portretul-robot“). pentru a potrivi perfect cele două liste (sarcini/calități), trebuie să-i intervievezi pe candidații care ți se par cei mai potriviți.

In cadrul interviului de angajare trebuie să ai grijă să pui intrebările potrivite și să asculți cu atenție răspunsurile candidaților. Este bine să-ți pregătești niște intrebări care să te ajute să obții informații și detalii utile mai tĺrziu, cĺnd va trebui să evaluezi toate informațiile obținute și să iei decizia finală.

Cand selectezi un candidat, iei una dintre cele mai importante decizii cu care vei fi confruntat in calitate de manager. Dacă alegi o persoană nepotrivită, acest fapt poate avea consecințe dintre cele mai grave, așa că merită efortul de a pregăti cu conștiinciozitate și profesionalism procesul de selecție. Astfel vei avea mari șanse de a reuși „din prima“.

Evaluarea angajaților

Oamenii iși dau seama cat de bine se descurcă datorită evaluării performanțelor lor. Evaluarea poate da un puternic sentiment de realizare și poate acționa ca un catalizator pentru obținerea de performanțe mai bune, evaluarea implică:

  • verificarea rezultatelor obținute la locul de muncă, a aptitudinilor și a cunoștințelor pe care le deține persoana evaluată;
  • compararea aptitudinilor și a cunoștințelor cu anumite standarde predeterminate;
  • luarea unei decizii cu privire la performanțele individului (se ridică sau nu la nivelul stabilit prin standard?)

Pentru a evalua cat mai bine oamenii, trebuie să porți discuții oficiale cu cei implicați, bineanțeles, cu acordul lor.  De asemenea, este foarte important ca standardele pe care le folosești atunci cĺnd iei decizia finală să fie clar definite și ca persoanele evaluate să știe exact ce se așteaptă de la ele inainte de a incepe evaluarea.

Este esențial să evaluezi oamenii astfel incat să-i incurajezi să muncească la fel de bine in cazul in care se descurcă excelent și să-i indemni să obțină performanțe superioare in cazurile in care „este loc de mai bine“.

Instruirea

Instruirea ii ajută pe oameni să-și dezvolte aptitudinile astfel incat să obțină mai ușor rezultate care să se ridice la standardele fixate și să devină mai bine calificați.

Pentru a-ți instrui cu succes angajații:

  • identifică ariile in care angajatul are nevoie de instruire;
  • găsește și furnizează metodele cele mai potrivite pentru instruire;
  • monitorizează și evaluează progresul (atĺt in plan teoretic, cat și practic) al individului.

A fi un bun manager presupune și a ști să-i incurajezi pe oameni să vrea să invețe. Este lucru știut că cel mai bine se invață făcand, deci asigură-te că instruirea permite oamenilor să invețe activ, și nu doar să absoarbă informații teoretice. Ajută-i pe oameni să-și indeplinească mai bine sarcinile și vei vedea că devin mai mĺndri de munca lor, pe care o vor face cu mai mare plăcere.

 Construirea unei echipe

De multe ori, munca de manager implică și construirea unei echipe de oameni care să lucreze impreună pentru a atinge un scop comun. echipele eficiente sunt cele in cadrul cărora oamenii nu numai că știu ce anume trebuie să realizeze, dar au și șansa de a-și examina rolurile și personalitățile. Echipa cea mai productivă este aceea ai cărei membri desfășoară funcții complementare.  Iată patru roluri importante care contribuie la eficacitatea unei echipe:

  • Liderii: oameni care imping echipa inainte pentru a se atinge scopul fixat, la standardele de calitate cerute și in timp util.
  • Muncitorii: oameni care pun planurile in aplicare și se asigură că treaba merge bine.
  • Gĺnditorii: oameni care descoperă metode noi de a realiza diferite lucruri.
  • Supraveghetorii: oameni care observă echipa, fie ținand legătura cu persoane din afara echipei, fie asigurandu-se că relațiile din cadrul echipei se mențin armonioase.

Identifică diferitele lucruri cu care oamenii pot contribui la succesul unei echipe și vei obține cele mai bune rezultate. In cadrul unei echipe cu numai doi membri, cel mai bine ar fi ca unul să fie Muncitor, iar celălalt – Ganditor, astfel incat ideile produse de unul să poată fi puse in practică de celălalt. Indiferent de mărimea echipei, responsabilitățile fiecărui membru trebuie să reflecte rolurile pentru care acesta este cel mai potrivit. Astfel, echipa va fi pe deplin productivă.

 Sfaturile și recomandările

Performanțele oamenilor pot fi afectate de diverse necazuri, dar tu ii poți ajuta să descopere soluțiile acestor probleme, dandu-le sfaturi și recomandări. Este ușor să identifici schimbările de comportament care indică faptul că ceva nu e in regulă. In schimb, este mai greu să descoperi cauza acestor schimbări. Trebuie să discuți cu cel in cauză și să vezi ce se poate face pentru a imbunătăți situația. Discutand cu oamenii, ii poți ajuta:

  • să clarifice situația și să descopere cauza ei;
  • să vină cu sugestii utile despre cum se pot ajuta pe ei inșiși;
  • să facă ajustări temporare pană cand iși rezolvă problema (de exemplu, să vină la serviciu cu o oră mai tĺrziu). pentru a rezolva o problemă, este vital să-i descoperi cauza.

 Reține: nu este de datoria ta să rezolvi problemele oricărui angajat, poți insă să le intinzi o mană de ajutor dandu-le sfaturi utile pentru a veni cu propriile lor soluții. In plus, ii poți ajuta modificand programul de lucru, de exemplu, pană cand dificultățile sunt rezolvate. Dar indiferent de tipul de ajutor pe care il dai, trebuie să verifici cum face față individul presiunii suplimentare. Mai presus de orice, ai grijă să păstrezi confidențialitatea informațiilor obținute in timpul acestei perioade. Altfel, nimeni nu va mai avea incredere in tine atunci cand va avea probleme personale.

Este important să-ți dezvolți aptitudinile de a-i ajuta și de a-i sprijini pe oameni. Dacă nu-și fac treaba așa cum trebuie, incearcă să afli de ce. Dă de ințeles faptul că nu pui intrebările respective din simplă curiozitate, ci pentru că performanțele lor te interesează și, cel puțin in ultimul timp, te ingrijorează și mai spune-le că atata timp cat nu ști cauza acestor performanțe slabe, in mod sigur nu-i vei putea ajuta.

 Ințelegerea comportamentului

Managementul resurselor umane va fi mult mai simplu pentru tine dacă vei reuși să ințelegi mai bine cum văd cei din jurul tău lucrurile și de ce acționează intr-un fel sau altul.

Modul in care oamenii interpretează lumea din jurul lor este foarte mult influențat de caracterul și de experiența fiecăruia, pentru că ei fac lucrurile altfel decĺt tine, s-ar putea ca, observandu-le comportamentul, să-l interpretezi in mod greșit. De exemplu:

  • Vezi numai ceea ce te aștepți să vezi.
  • tragi concluzii rapid, fără să ai suficiente informații.
  • Lași propriile tale păreri să-ți influențeze percepția.

Pentru a ințelege corect comportamentul celor din jur, trebuie să te pui in locul lor, poți face asta:

  • ascultand cu atenție ceea ce ei iți spun;
  • incercand să vezi situația cu ochii lor;
  • fiind interesat de valorile și părerile lor.

Fă un efort pentru a ințelege comportamentul celor din jurul tău și nu vei mai cădea in capcana intinsă de presupunerile cu privire la motivul pentru care ei acționează intr-un anumit fel. Vei fi mai tolerant și vei accepta mai ușor părerile și comportamentele altora, mai ales pe cele care diferă mult de ale tale. Cel mai dificil aspect apare atunci cand trebuie să-i determini pe cei din jur să-și schimbe comportamentul, dar iți va fi mult mai ușor dacă-i vei ajuta pe oameni in primul rand să se ințeleagă pe ei inșiși.

 Managementul atitudinilor

Insuși managementul reprezintă o atitudine specifică, pericolele pot răsări de oriunde (ca aligatorii din mlaștină!) și pentru a continua iți trebuie energie, optimism, o stare de spirit pozitivă și puterea de a te redresa rapid și de a o lua de la capăt. pentru a fi un bun manager, trebuie să abordezi in mod pozitiv:

  • Managementul propriei tale persoane: asigură-te că ești capabil să accepți rigorile managementului.
  • Organizarea timpului: incearcă să folosești cat mai ințelept timpul disponibil, astfel incat să ai și ceva timp liber.
  • Atitudinea față de cei din jur: colaborează cu ceilalți, spre avantajul tuturor.

Atitudinea ta față de aceste trei aspecte ale managementului este cea care iți permite să inaintezi atunci cand drumul devine dificil.

Managementul propriei tale persoane

A fi un bun manager inseamnă, pe langă toate cele despre care am vorbit pană acum, a te ingriji și de propria ta persoană. Dacă tu nu ai grijă de tine, este puțin probabil că alții o vor face. Sunt cateva lucruri pe care trebuie neapărat să le ai in vedere:

  • Decide ce anume vrei să realizezi.
  • Limitează-ți responsabilitățile.
  • Incearcă să duci o viață echilibrată.

Identificarea direcției in care vrei să mergi in viață este la fel de importantă ca planificarea direcției in ceea ce privește munca ta. Dacă nu dai atenție scopurilor tale personale, probabil că nu le vei atinge niciodată. Trebuie să-ți limitezi responsabilitățile și să te impui, este important să nu te inhami la prea multe sarcini și să te concentrezi mai mult pe sarcinile pe care trebuie intr-adevăr să le realizezi.

Mai presus de toate, in viața ta trebuie să existe un echilibru intre muncă și distracție, să iei ce e mai bun din ambele. Dacă poți face toate acestea, nu numai că vei caștiga foarte mult in plan personal, dar vei fi și mai eficient in plan profesional.

Organizarea timpului

Ca să fii un bun manager trebuie să-ți folosești timpul pe care-l ai la dispoziție in modul cel mai avantajos cu putință. A-ți folosi timpul in mod ințelept inseamnă a-ți aloca timpul. Ai grijă să știi intotdeauna care sunt prioritățile pentru ziua, săptămana și luna in curs. S-ar putea ca pentru asta să trebuiască mai intai să consumi puțin timp, pentru:

  • a aloca timpul fiecărei zile astfel incat să il folosești cel mai bine;
  • a identifica sarcinile care iți irosesc timpul și a te asigura că nu vei continua să le rezolvi tu;
  • a folosi timpul petrecut in trenuri, avioane, autobuze etc. pentru a face ceva util;
  • a programa timp pentru a te gandi la lucruri importante sau pentru a lua decizii cu privire la mai buna utilizare a timpului.

Pentru a „stoarce“ tot ce se poate din timpul pe care-l ai la dispoziție, trebuie in primul rand să-l apreciezi la justa sa valoare. Apoi, trebuie să realizezi că nu poți munci din răsputeri tot timpul. Trebuie să-ți reancarci bateriile, deci acordă-ți din cand in cand permisiunea de a te relaxa.

 Atitudinea față de cei din jur

Atitudinea ta față de oameni este crucială pentru obținerea de rezultate bune din partea lor, opinia pe care o ai despre oamenii cu care lucrezi iți influențează puternic stilul ca manager. există două puncte de vedere posibile, distincte și opuse:

  • punctul de vedere negativ: „oamenilor nu le place să muncească de aceea, ei trebuie tot timpul impinși de la spate și controlați pentru a se obține totuși ceva de la ei.“
  • punctul de vedere pozitiv: „oamenii muncesc cu plăcere, cu condiția ca munca să prezinte interes pentru ei și ca implicarea lor să fie suficient de puternică.“

Bineanțeles, ești liber să hotărăști ce atitudine să manifești față de cei din jurul tău. Dar nu uita că relațiile productive se bazează pe respect și incredere. Dacă ai o părere negativă despre oameni, probabil că nu vei putea dezvolta astfel de relații și cum a fi un bun manager inseamnă a realiza diverse lucruri prin intermediul altora, se pare că abordarea pozitivă este cea mai fructuoasă.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of

Articole similare