Alimentatie
Tratamente Naturiste

Beneficiile consumului regulat de nuci

De articoleutile - duminică februarie 3, 2019

Obiceiul de a consuma nuci este unul extrem de benefic pentru sanatate fiindca acestea au in compozitie minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E si P, aminoacizi, grasimi nesaturate si proteine.

Câteva nuci sunt de departe o alternativă mult mai bună pentru biscuiţi, covrigei sau sticksuri pentru ronţăitul dintre mese. Sunt mult mai hrănitoare, energizante şi ne protejează sănătatea în multiple feluri.

De foarte multe ori, alimentele simple sunt şi cele mai bune. Acesta este cu siguranţă cazul nucilor în care natura a pus un pachet aproape perfect de proteine (15 g/ 100 g), grăsimi sănătoase (60 g), fibre (2,4 g), antioxidanţi, precum şi multe vitamine (A, B, C, E şi P) şi minerale (sodiu, potasiu, calciu, magneziu, clor, fosfor, sulf, fier, cupru, zinc şi iod).

Dintre cele mai cunoscute proprietăţi ale acestor fructe, cea mai populară este aceea avută asupra funcţiilor cerebrale. De altfel, chiar forma miezului i-a făcut pe oameni, încă din Antichitate, să declare nucile alimentele creierului. Observaţiile empirice au fost demonstrate apoi prin studii ştiinţifice care au confirmat efectul benefic al nucilor în ceea ce priveşte eliminarea „golurilor de memorie“ şi potenţarea capacităţilor intelectuale.

Avantajele includerii nucilor în dietă nu se opresc însă aici, pentru că ele  deţin cu mult mai multe virtuţi şi anume:  

1. Previn apariţia atacului vascular cerebral, atunci când sunt consumate, într-o cantitate de opt pe zi, arată un studiu realizat de cercetătorii americani de la Barcelona’s Hospital Clinico.

2. Reduc riscul de diabet de tip 2. Probabilitatea de face diabet zahart scade cu 30% la persoanele care consuma cel puţin 30 g nuci pe zi, de 5 ori pe săptămână. Grăsimile mono şi polinesaturate ameliorează sensibilitatea la insulină.

3.Menţin ochii sănătoşi – un consum bogat de nuci, asigură oftalmologii americani la Brigham Young University, împiedică distrugerea fotoreceptoarelor, cele mai importante celule ale retinei, reducând semnificativ riscul de a dezvolta AMD (degenerarea maculară provocată de îmbătrânire).

4. Cresc fertilitatea bărbaţilor. Cercetătorii americani de la Universitatea din California au constatat că nucile, consumate des, cresc considerabil atât cantitatea, cât şi calitatea spermei.

5. Tratează tulburările de ritm cardiac. Efectul benefic este datorat prezenţei acidului alfa linoleic în compoziţia lor.

6. Ameliorează bolile de stomac şi intestine: ulcere, dispepsii, iritaţii, pirozis, diaree, constipaţie.

7. Reglează funcţiile endocrine, fiind utile în caz de tulburări ale hipofizei şi insuficienţă suprarenală, tulburări de ciclu menstrual, dar şi la menopauză.

8. Protejează sănătatea oaselor şi a dinţilor, datorită conţinutului bogat de fosfor.

9. Combat cancerul de prostată. Cercetătorii de la University of California din Davis au descoperit că că nucile reduc nivelul factorului de creştere de tip insulinic 1 (IGF-1), care are un rol în declanşarea cancerului la prostată. 

10. Feresc femeile de cancerul mamar. Cercetătorii de la Universitatea Harvard au constatat că un consum regulat de nuci – două sau mai multe porţii pe săptămână -, scade riscul de cancer la sân cu până la 36%.

Avantajele cojilor de nuci

Cojile de nuci au efecte depurative, antifungice, antiseptice, dezinfectante gastro-intestinale si renale, vermifuge, antialergice, antiinflamatoare, cicatrizante, emoliente si calmante.

De asemenea, ceaiul preparat din coji de nuci contribuie la curatarea sangelui si la subtierea sangelui ingrosat, la intarirea stomacului, imbunatatirea functiei ficatului si a tranzitului intestinal, la tratarea incontinentei urinare sau a infectiilor cu streptococi, stafilococi.

Atuurile uleiului de nuci

Uleiul produs din nucile de Macadamia este indicat pentru ingrijirea tenului, deoarece contribuie la prevenirea ridurilor, avand o concentratie mare de acid palmitoleic si acid oleic. In plus, este benefic si pentru ingrijirea parului. Totodata, acest ulei este indicat inclusiv in cazul tenului cuperozic.

Planta

Nucile sunt fructele nucului (Juglans Regia, din familia botanică Juglandaceae, a fost adus din Persia de romani în primele secole ale erei noastre).

Despre coaja verde a nucii care are proprietăți terapeutice găsim lucrări menționate încă din antichitate de Galen, de Dioscoride, dar și de Pliniu cel Bătrân, în cele 37 de cărți ale lucrării sale „Histria naturalis”, în care sunt prezentate calitățile terapeutice a peste 20 de fructe.

Chiar dacă nucul rodește abia după 4-5 ani de la plantare, beneficiile oferite de acest pom sunt multiple timp de generații, nucul fiind un copac cu esența tare care are o viață lungă.

Proprietățile nucilor

  • foarte nutritive
  • antiscrofuloase
  • laxative și antidiuretice
  • vermifuge
  • drenoare cutanate și limfatice

Utilizări ale nucilor

Intern. Uleiul de nucă este recomandat în prevenirea ateriosclerozei.

Coaja verde (pericarpul) este utilizată ca:

  • tonic stomachic, acționând și în stările catarale ale tubului digestiv (taninul conținut de coaja verde sau de inflorescențele nucului este benefic în diaree, în oprirea hemoragiilor);
  • în infecții renale (incontinență renală);
  • în intoxicațiile cu compuși de mercur (ulcerații ale pielii și ale ganglionilor);
  • în combaterea transpirației excesive, a oxiurilor și a limbricilor;
  • în reumatism, gută.

Iar în amigdalite este recomandată gargară cu fiertură cu coaja verde a nucilor.

Extern. Sucul nucilor verzi poate îndepărta negii. Băile cu fiertură din coajă verde de la nuci (decoct din 80 – 100 g la litru și se adaugă ăn apa de baie sau se folosește pentru gargară) sunt recomandate pentru copii, în special pentru cei afectați de scrofuloză și rahitism.

Utilizări. În alimentație la prepararea mâncărurilor și a prăjiturilor; în producția de uleiuri și tincturi de iod (din coaja verde), săpunuri și lacuri; iar lemnul se folosește pentru mobilă.

Articole similare