vegis.ro%20
kurtmann.ro%20
bestkids.ro%20
vegis.ro%20
Marketin online

Cât de semnificativ este marketingul online pentru companii?

De articoleutile - sâmbătă august 13, 2016

Astăzi, răspunsul la această întrebare variază extrem de mult în funcţie de produsele pe care firmele le comercializează, dar mai ales de pieţele cărora li se adresează. Pentru o companie, răspunsul la întrebare este „deosebit de semnificativ”. Mai mult decât atât, multe dintre cele mai importante procese ale afacerii – cum ar fi, spre exemplu, dezvoltarea unui nou produs sau a serviciului clienţi – sunt realizate tot online. 

Şi totuşi, nu vă aşteptaţi la acelaşi răspunsuri din partea tuturor companiilor. Căci peisajul se schimbă profund atunci când vorbim despre afaceri care cer o mai mare implicare a clienţilor în procesul de cumpărare, când decizia de cumpărare trebuie să fie bine fundamentă înainte de a da un „clic” pe coşul de cumpărare. Se regăsesc în acest caz, spre exemplu, companiile care vând autoturisme. În mod sigur acestea nu vor realiza 90% din câştigurile lor cu
ajutorul Internetului. Cu toate acestea, importanţa Internetului chiar şi pentru aceste companii nu poate fi descrisă în termeni de „puţin semnificativă” din moment ce Internetul sporeşte tot mai mult ca relevanţă în procesul decizional de cumpărare al consumatorilor.

Studiile de piaţă relevă faptul că mulţi cumpărători de maşini vor realiza mai întâi un studiu al ofertelor de pe piaţă via Internet. Ca urmare producătorii şi distribuitorii vor trebui să investească semnificativ în site-urile lor din Internet pentru a-şi convinge clienţii de caracteristicile şi beneficiile mărcilor comercializate de ei. Impactul semnificativ al Internetului asupra companiilor se datorează modului în care World Wide Web-ul schimbă viaţa consumatorilor. Internetul schimbă nu doar „direcţiile” companiilor, ci şi vieţile consumatorilor. Care este impactul Internetului şi al marketingului online asupra consumatorilor vom vedea în cele ce urmează.

Care este impactul Internetului asupra consumatorului?

Dacă ecranizarea cărţii lui John Grisham „Dosarul Pelican” ar fi apărut în anul 2005, şi nu în 1992, cu siguranţă că nu ar mai fi stârnit atâta interes (în ipoteza că ar fi rămas în varianta originală). Autorului nu-i mai rămânea decât varianta schimbării radicale a scenariului, dacă dorea ca ea să se bucure de credibilitatea publicului (sau putea să renunţe de tot la idee!). Numai reinventând întru totul scenariul ar fi avut sorţi de izbândă în încercarea de a-şi convinge cititorii că o tânără studentă la drept, care deţinea un document acuzator pentru preşedintele Statelor Unite, ar putea fi vânată timp de două săptămâni de criminali plătiţi să o împiedice să divulge secretul unui jurnalist de la Washington Post.
Motivul este simplu. În viaţa împânzită de tehnologie a anului 2005, Juliei Roberts i-ar fi trebuit nu două săptămâni, ci numai două minute, să ajungă la un computer conectat la Internet şi să plaseze în mediul online documentul compromiţător, care ar fi putut fi apoi accesat instantaneu de oricine şi de oriunde (inclusiv de şeful FBI care în carte se chinuia timp de aproape 400 de pagini să-şi conducă ancheta ce îl va compromite pe preşedinte).

Ideea prezentată mai sus am regăsit-o într-un articol al revistei Business Magazin, care prevesteşte apariţia lui Homo Internetus. Cine este acesta? Ei bine, un Homo Internetus poate fi oricare dintre noi. Căci în numai zece ani de la lansare (Netscape, compania care opera primul browser de Internet, se lista la bursă pe 9 august 1995) noua tehnologia a reuşit să ne revoluţioneze viaţă. Cine nu are telefon mobil este un adevărat ciudat. Iar cine încă mai trimite o scrisoare prin poştă, scrisă de mână, în loc să tasteze repede un e-mail impersonal, este pur şi simplu considerat deja un melancolic „depăşit de vremuri”. „În Internet ne încredem!” pare a fi noul motto al omului contemporan, om care pare din ce în ce mai dornic de a-şi schimba titulatura din Hommo Sapiens în mai mult mai „Trendy-flendy” Homo Internetus.

Afirmaţia de mai sus are şi susţinere reală. Despre impactul Internetului asupra vieţii omului contemporan vorbesc numeroase studii de cercetare online şi offline. De pildă, un studiu de piaţă realizat în vara anului 2004 în rândul
utilizatorilor americani a relevat faptul că aceşti consumatori apelează la Web pentru a realiza cumpărături masive, având o mai mare încredere în produsele promovate pe Internet decât în cele recomandate de figurile publice. După încrederea avută în sfaturile partenerilor de viaţă, 60% din persoanele intervievate sunt convinse că sfaturile şi recomandările apărute pe Internet sunt mult mai credibile decât oricare alte surse de informaţie (în special cele
tradiţionale). Conform declaraţiilor companiei Reply care a întreprins studiul, oamenii au încredere în mediul Internet nu numai atunci este vorba de cumpărături mărunte (precum CD-uri, DVD-uri, cărţi), ci şi în cazul achiziţiilor mai importante cum ar fi case, maşini sau împrumuturi bancare!

Deşi publicul cibernautic românesc nu manifestă aceiaşi încredere ridicată în mediul online, schimbări majore au apărut şi în peisajul comerţului pe Internet din ţara noastră: dacă în 2004 magazinele virtuale înregistrau cifre de afaceri de 200.000 de euro, acestea s-au dublat în primul trimestru din 2005. Tendinţa comerţului online românesc este ascendentă. Numărul clienţilor a crescut, un magazin virtual ajungând în 2005 să fie vizitat lunar, de aproximativ 40.000 de persoane. De aici şi creşterea uriaşă a profiturilor, care ajung, potrivit declaraţiilor directorilor acestor firme, până la 400.000 de euro pe an. Pentru clienţi, cumpărăturile virtuale sunt soluţia alternativă de achiziţionare a produselor dorite, fără a pierde prea mult timp prin magazine. În conjunctura actuală, foarte multe persoane apelează la acest sistem de cumpărături ce le scutesc de foarte mult timp pierdut şi de efort. În marea majoritate a cazurilor este vorba de cumpărători informaţi, ce doresc să intre în posesia respectivelor obiecte fără a mai fi necesar să se deplaseze la unul din magazinele fizice.

Noua tendinţă, aflată conform specialiştilor abia la început, este de a-i convinge pe oameni că viaţa le va fi mai bună dacă acceptă să o mute, fie şi în mici proporţii, în lumea virtuală a Internetului. De altfel, companiile de tehnologie sau aventurat deja în a diviza întreaga viaţă a consumatorului în compartimente bine definite, precum: divertisment (muzica, filme, emisiuni de televiziune, jocuri), muncă (documente de business), comunicare (e-mail, messenger), date personale (jurnal intim, articole, cărţi, ştiri şi comentarii de interes propriu). Motivul? Toate pot – şi trebuie – să fie aduse pe Internet, unde consumatorul le va accesa mai uşor şi mai des. Bineînţeles, nimic nu este gratis în lumea reală, iar principiul acesta trebuie respectat şi în viaţa virtuală: condiţia este de a le face pe plac firmelor furnizoare, plătind abonamentul sau taxa de acces.

EXEMPLU: MUZICĂ, FILME ŞI CĂRŢI ONLINE
Muzica. Nu demult era ascultată pe discul de vinil. Acum este pe CD, dar nici acesta nu mai are mult de trăit. Nu demult erau şi vremurile în care casele de discuri reuşeau să vândă pe bani buni nouă melodii slabe doar pentru ca erau „împachetate” pe acelaşi disc cu ultimul hit de mare succes. Acum, muzica se vinde la bucată prin Internet (vezi magazinul virtual iTunes al Apple), iar consumatorul plăteşte doar pentru ce îi place. Daca se plictiseşte de ele, nici o
problemă. Până în momentul în care utilizatorul nu mai plăteşte, şi se taie accesul la melodiile de pe serverul Yahoo şi nici cele deja transferate pe player nu vor mai funcţiona.
Filmele . Migrarea către Internet este un fenomen valabil şi pentru filme. Pe piaţă s-au lansat deja primele playere video portabile, fie că este vorba de DVDplayere de dimensiuni reduse, dar fără posibilitatea de a se conecta la Internet, fie că vorbim de primul iPod video, lansat recent de Apple şi care îi invită pe utilizatori să se conecteze la magazinul iTunes pentru a descarcă ultimele episoade ale unor seriale la modă precum „Lost” sau „Neveste disperate”, în schimbul sumei modice de 2 dolari pe episod.

Cărţile. De asemenea, marile companii discută pentru aducerea pe Internet a încă unei părţi importante a vieţii utilizatorilor – cărţile preferate. Probabil că nu va mai trece mult până când Google sau Yahoo! sau amândouă odată se vor oferi să scaneze întreagă bibliotecă de acasă a utilizatorilor şi să le permită apoi accesarea prin Internet. Ba mai mult, să facă şi căutări prin conţinutul cărţilor. Bineînţeles, cu două condiţii: cărţile electronice să fie încărcate pe serverele lor, iar accesul să fie contra unei mici taxe.

S-ar părea că toată lumea este fericită de pe urma noii tehnologii… mai puţin unele industrii cu bătăi de cap care şi-ar putea vedea marjele de profit, oricum mici, subţiindu-se rapid. Un exemplu este mass-media, care trece printr-o
perioadă de reinventare – în primul rând, ziarele au greutăţi în a-şi păstra cititorii, în timp ce televiziunile îşi văd veniturile din publicitate stagnând din cauza migrării telespectatorilor către clipurile şi emisiunile video de pe Internet şi de pe telefonul mobil. „S-ar putea ca în 2008 să vedem cu toţii Jocurile Olimpice de la Beijing pe telefonul mobil”, spune directorul pentru România al firmei Nokia, Imfred de Jong. Piaţa mondială a telefoanelor inteligente
(smartphones) se va situa în 2006 la 100 de milioane de unităţi, conform estimărilor oficialilor companiei finlandeze. Convergenţa nu are loc doar între terminale – telefon, PC, PDA – ci şi între ele şi Internet.

Acest fapt reprezintă confirmarea, dacă mai era nevoie, că totul – muzică, film, muncă, inclusiv cele mai personale gânduri – se pot transforma peste noapte într-o super-afacere. Cu o condiţie: să fie mutate pe Internet, sub ochii unei audienţe globale.

În contextul celor prezentate anterior, marketingul online trebuie să fie conceput în aşa fel încât să aibă ca principal obiectiv satisfacerea consumatorului. Căci dacă este să-l credem pe părintele publicităţii, David Ogilvy, Homo Internetus este în definitiv „soţia firmei tale”.

 

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of

Articole similare