vegis.ro%20
kurtmann.ro%20
bestkids.ro%20
vegis.ro%20
Boli
Tratamente Naturiste

Indexul Glicemic

De articoleutile - vineri februarie 1, 2019

Indexul glicemic este o modalitate de a măsura rata cu care alimentele cu conţinut de glucide trec sub formă de glucoză în sânge, stimulând eliberarea insulinei. Cu alte cuvinte, măsurăm cu ajutorul lui efectul alimentelor cu conţinut diferit de zaharuri asupra glicemiei.

Indicele glicemic măsoară carbohidraţii din perspectiva concentraţiei de zahăr pur. Este important de ştiut valoarea acestuia pentru a se determina cum este afectata glicemia (nivelul zaharului din sange) dupa masa.

Indexul glicemic este foarte important pentru persoanele cu diabet, dar si pentru cei ce vor sa tina o dieta hipocalorica sau mai saraca in hidrati de carbon, deoarece este un indicator important in concentratia de colesterol.

Alimentul de referinta este painea alba cu index 100. Alti autori folosesc glucoza ca index glicemic. Important este sa avem idee ce mancam, pana la masurat la grame mai este. E util de stiut insa ca exista un factor de 0,7, pentru a face conversia de la indexul la painea alba la cel cu referinta la glucoza.

Factorii care influenteaza indexul glicemic sunt: tipul fibrelor alimentare, modalitatea de preparare( crud/ prajit/ uscat etc), tipul de glucide continute( zaharuri simple, precum fructoza sau glucoza pana la cele complexe, cum ar fi amidonul, cu continut divers de amiloza), dar si restul substantelor din alimente( proteine, grasimi, fibre) .

Digestia transforma carbohidratii in glucoza si astfel creste nivelul zaharului din sange. Acesta determina mai departe producerea de insulina imediat dupa ce mancarea a fost digerata. Insulina este un hormon care, daca este produs in cantitate mai mare, poate produce ingrasarea. Putem spune ca indicele glicemic masoara biodispozitia carbohidratilor sau rata de absorbtie intestinala. Daca rata de absorbtie este ridicata (spre exemplu, in cazul cartofilor) atunci si nivelul zaharului in sange va creste foarte rapid. In comparatie, carbohidratii cu un indice glicemic mic (spre exemplu rosiile) genereaza o rata a glicemiei foarte mica.

Acest indice este foarte putin influentat de continutul in proteine sau in grasimi al alimentului respectiv. In general, alimentele cu IG scăzut au nevoie de un timp mai lung pentru a fi digerate ceea ce determina reducerea senzaţiei de foame şi apoi scădere ponderală .

Atunci cand glicemia este constantă veti avea suficient combustibil pentru creier si masa musculara.Indicele glicemic poate fi masurat aratand cat de repede este eliberat zaharul din alimente comparativ cu glucoza pura. Ratei eliberarii glucozei i-a fost atribuit un punctaj de 100.

Indexul glicemic este cresterea glucozei in singe intr-un interval de o ora.

Trebuie consumate alimente cu indice glicemic scazut si moderat cum ar fi: fructele proaspete si congelate, legumele proaspete (de evitat cele din conserva), cerealele integrale, nucile si semintele simple si germinate. Alimentele cu un indice glicemic scazut se insotesc de valori crescute ale colesterolului “bun”, adica HDL, care va protejeaza de infarct .

Nu exista practic nici o diferenta în indicele glicemic de ansamblu intre produsele lactate fara grasimi si produsele lactate standard. Este important sa se tina seama de faptul ca produsele lactate, chiar daca au un indice glicemic mic, au un index insulinic ridicat.

Indexul glicemic este un indicator important in concentratia de colesterol.

Riscul de diabet prin consumul de alimente cu index glicemic ridicat si alimente cu fibra dietetica redusa.

Consumul de paine cu index glicemic scazut este indicat in protectia bolilor de inima.

Recomandarea alimentelor cu index glicemic scazut cu 1-2 ore inainte orice activitate fizica.

Relatia dintre cedarea inceata de energie a alimentelor cu index glicemic scazut si oboseala se echilibreaza.

Dupa efort fizic se recomanda carcohidrati cu index glicemic scazut.

In concluzie, aportul de alimente cu index glicemic mare conduce la o crestere mai ampla si mai rapida a glicemiei in comparatie cu aportul de alimente cu index glicemic mic, determinand o solicitare mai intensa a secretiei insulare pancreatice.

Alimentele cu index glicemic mic vor solicita si ele secretia de insulina, dar intr-o masura mai redusa si mai constanta. In functie de indexul glicemic, alimentele se clasifica in urmatoarele categorii: cu index glicemic mic (0-55), mediu (56-69) si mare (≥ 70).

Evident, glicemia si nivelul secretiei de insulina depind de indexul glicemic, dar si de nivelul total de glucide ingerate, de aceea este utila si o alta notiune, aceea de incarcatura glicemica a unui aliment, care sa permita simultan descrierea calitativa (prin indexul glicemic) si cantitativa a glucidelor aduse de o masa. Incarcatura glicemica se calculeaza inmultind indexul glicemic cu numarul de grame de glucide aduse de un produs si raportand la 100. incarcatura glicemica = (index glicemic/ 100) x carbohidrati (g) per portie.

Daca este sa ne referim la incarcatura glicemica totala a unui pranz, ea rezulta din insumarea contributiilor fiecarui aliment ce a compus pranzul respectiv. O portie de mancare poate fi clasificata ca avand incarcatura glicemica redusa (0 – 10), medie (11 – 19) sau mare (≥ 20), iar pe o intreaga zi se considera ca mesele pot avea o incarcatura redusa (< 80), medie (aprox. 100) sau mare (> 120).

O intrebare legitima care se ridica in urma celor spuse pana acum este aceea legata de utilitatea acestor notiuni in medicina. Studii recente efectuate de Harvard School of Public Health indica faptul ca riscul de diabet de tip 2 si de boala coronariana se gasesc intr-o stransa legatura cu indexul glicemic al dietei individului.

Inca din 1999, OMS si FAO au recomandat persoanelor din tarile industrializate sa se orienteze catre alimente cu index glicemic scazut, pentru a realiza profilaxia celor mai frecvente afectiuni legate de abundenta alimentara, obezitatea, diabetul si bolile coronariene.

Articole similare